Connectez-vous

Se connecter avec Facebook

ou

Vos identifiants sont incorrects.
Je me connecte Mot de passe oublié ?
Aucun compte Facebook n'est lié au site, veuillez vous inscrire.

Mot de passe oublié ?

×
Réinitialiser mon mot de passe
Nous vous enverrons un email pour la réinitialisation de votre mot de passe.
Aucun compte n'est lié à cet email.

Vous n’avez pas encore de compte ?
INSCRIVEZ-VOUS GRATUITEMENT.

Mobilité / Taxis volants, en Europe dès 2024

Rédigé par Frédéric Kevers le 21-05-2021

L’agence européenne de la sécurité aérienne a l’intention d’autoriser les taxis volants légers en Europe dès 2024. Alors, le transport aérien urbain, une affaire qui vole ?

In de periode tussen november 2020 en april 2021 liep er een onderzoek van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (European Union Aviation Safety Agency of kortweg EASA), waarin 4.000 mensen uit zes Europese steden bevraagd werden: Barcelona, Boedepast, Hamburg, Öresund en Parijs. En daaruit blijkt dat 71% van de respondenten voorstander is van luchtmobiliteit, dus van vliegende vervoer dat zich niet vastrijdt in de onvermijdelijke files van de moderne stadscentra. Die resultaten vormen de aanzet voor een wettelijk kader dat vliegend vervoer in Europa mogelijk zou maken in 2024.

De voor- en de nadelen

De conclusies van de EASA-studie:

  • 71% is bereid om vliegend luchtvervoer te nemen, zowel voor goederen als voor personen
  • 63% is bereid om drones in te zetten
  • 50% zou zonder aarzelen een vliegende taxi nemen
  • 41% zegt dat luchttransport ontwikkeld moet worden voor medische noodgevallen

Andere voordelen die uit het onderzoek naar voren komen:

  • tijdswinst
  • minder CO2 (toch als die vliegende taxi's en andere drones elektrisch zouden vliegen)
  • betere toegang tot moeilijk bereikbare gebieden

Nu wijzen de resultaten van de studie ook op een aantal nadelen van stedelijke luchttransport.

  • 62% vreest voor vliegend fauna (vogels en insecten)
  • 52% vreest geluidsoverlast
  • 43% vreest voor het milieu (productie batterijen en winnen van elektriciteit)

Polepositie voor Parijs

In die studie heeft het EASA een reeks criteria opgesteld - voldoende ruimte, de nodige veiligheid, ... - die gebruikt werden om een ranglijst op te stellen van de Europese steden die het meest geschikt zijn voor nieuwe mobiliteit via de lucht. Blijkt dat Parijs het meest geschikt is om vliegende taxi's te introduceren, op de voet gevolgd door Berlijn, Rome, München en Madri. Brussel staat slechts op een twaalfde plaats, weliswaar voor steden zoals Amsterdam, Bologna, Helsinki en Lyon die zeer open staan voor zachte, innoverende mobiliteit.

De VoloCity van de Duitse fabrikant Volocopter kan 2 personen en hun bagage vervoeren en zou tijdens de Olympische Spelen van Parijs 2024 worden getest. Dit zou niet de eerste keer zijn, aangezien Singapore al toestemming heeft gegeven voor de tests met het oog op 2023. In Europa zou deze markt volgens het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart 90.000 banen moeten opleveren voor een markt van meer dan 4 miljard euro.

Volocopter is niet de enige in de race, andere fabrikanten zijn momenteel bij deze race betrokken met machines in een min of meer gevorderd stadium van ontwikkeling, zoals PAL-V en zijn Liberty, die al toestemming heeft om in Nederland te circuleren, AeroMobil, maar ook grote fabrikanten zoals General Motors.

 

 

Web Editor

NE MANQUEZ RIEN DE l’ACTU AUTO!
Derniers modèles, tests, conseils, évènements exclusifs! C’est gratuit!

Je m’inscris

Actus

Dernières actualités recommandées